A kosár üres
Alkatrészek Termékkategóriák
Kereső

A Virtuális valóság jelenlegi helyzete, orvosi felhasználása.

 

Bár sokan kételkednek még a VR robbanásban, ha kipróbálunk egy belépő szintű eszközt észrevesszük a fejlődést már egy mezei „passzív” VR keret használata közben is!

VRmainnew

 

Tulajdonképpen 4 féle technika létezik jelenleg az effajta megjelenítésre:

 

  • A „passzív” tehát okostelefonunk kijelzőjét használó (Caerdboard,VirtualBOX)
  • Hibrid (Samsung Gear VR)
  • Augmented Reality (AR) vagyis Kiterjesztett/kevert VR szemüvegek (Microsoft HoloLens)
  • „Aktív” VR szemüveg (HTC Vive, Oculus Rift, Sony PlayStation VR)
 

Ez is azt mutatja, hogy folyamatosan fejlődő iparágról beszélünk!

Ha megvizsgáljuk a 4 típust rögtön ki is derül, melyiket milyen piacra szánják a fejlesztők:

 

A „passzív” eszközök

Jelenleg ezek a legegyszerűbb VR eszközök mondhatni a legnépszerűbbek is köszönhetően a kedvező áruknak. Működésük egyszerű, 2 megfelelően kialakított lencse, a telefonunkon a megfelelő tartalom és a giroszkóp kombinációjának köszönhetően a virtuális térben érezhetjük magunkat.

vr box 500x500unnamed

Használatának feltételei:

  • Méretre kompatibilis telefon
  • Rendelkezzen a telefonunk giroszkóppal

 

Előnyei:

  • Kedvező áron 3000 Ft - 10.000 Ft tól már elérhetőek
  • Már itt is megtapasztalhatjuk a virtuális valóság élményét

 

Hátrányok:

  • Egyszerű eszközök, minimális átgondoltság és tervezés
  • Alacsony kb 80 fokos látószög ennek ellenére van, hogy nem állítható a lencsék helyzete.

Hibrid eszközök:

A hibrid eszközök fejlettebbek a „passzív” szemüvegeknél, köszönhetően a komolyabb tervezésnek. A Samsung ismerte fel, hogy a piac fellendítéséhez elengedhetetlen egy költséghatékony ámde viszonylag jól használható funkciókkal rendelkező szemüveg fejlesztése, éppen emiatt az Oculussal karöltve kifejlesztették a Samsung VR Gear-t.

Ezek specifikus passzív szemüvegek, amelyek pár felsőkategóriás Samsung okostelefonnal kompatibilisek csak, nem véletlenül. A VR-hez az egyik legfontosabb feltétel a magas felbontás! Kezdetnek már a FullHD felbontás is megfelelhet, de a lencsék miatt a látható pixelek rontják az élményt. Éppen emiatt a Gear szériával csak a magas (1440 x 2560) felbontású telefonok kompatibilisek. Tudni kell, hogy a képernyő ketté osztása a felbontást is felezi! Emellett a Gear széria szemüvegjei a becsatlakoztatott telefonnal összedolgoznak, hiszen tartalmaznak egy magasabb érzékenységű giroszkópot és pár kényelmi technológiát. Ilyen a szemüveg oldalán a touchpad, a home gomb és a vissza gomb és a vezeték nélküli joystick így növelve az interaktivitást. A kényelmet is növelte a Samsung a jobb párnázással.

geargear

Használatának feltételei:

  • Kompatibilis készülék

 

Előnyei:

  • kedvező ár (~35.000 Ft)
  • az olcsó VR szemüvegekhez képest nagyobb (~100 fok) látószög
  • komfortosabb használat
  • Oculus app használata

 

Hátrányai:

  • Itt még mindig láthatóak a kávák rontva a VR érzést
  • Csak kompatibilis telefonokkal használhat
 

Augmented Reality (AR) (Kiterjesztett/kevert VR szemüvegek)

Talán a legismertebb ilyen eszköz a Microsoft HoloLens.

Ennél a technológiánál a szemlélő a közvetlen környezetébe kapja a virtuális látványelemeket mintha a kanapán ülve a szoba közepére vetítenénk ki pl egy Excel táblázatot vagy éppen egy filmet néznénk.

A termék jelenleg bárkiszámára megvásárolható, fogyasztói ára ~1.406.470 Ft.

Ez jól érzékelteti, hogy ez a technológia még igen drága és tudomásunk szerint jelenleg a fejlesztése szünetel.

microsoft holo

„Aktív” VR szemüveg (Oculus)

Elérkeztünk a sokak által már megfizethető és valóban meghökkentő élményt és interaktivitást nyújtó szemüvegekhez!

A piacot most pár eszköz fedi le, ezek:

  • HTC Vive (PC re köthető) jelenleg (~118.000 Ft körül megvásárolható)
  • Oculus Rift (PC re köthető) (~165.000 Ft körül megvásárolható)
  • Oculus Go (Oculus quest) (Saját hardveres) (~84.000 Ft tól megvásárolható)
  • SONY PlayStation VR (Konzolra köthető)(~73.000 Ft tól megvásárolható)

Itt inkább a számítógépre/konzolra köthető eszközöket emelném ki, természetesen ebben az esetben a jóval nagyobb számítási teljesítmény szabadabb kezet ad a fejlesztőknek így ezekkel a szemüvegekkel élhetjük át a legrealisztikusabb és leginteraktívabb élményt. Fokozzák mindezt a 2 kezes szenzoros vezérlőeszközök is, itt már a virtuális térben könnyedén megfoghatunk bármit, „fizikai” kontaktba léphetünk a környezetünkkel.

HTCOculus RiftSONY PlayStation VR

Használatának feltételei:

  • Nagy teljesítményű hardver

Előnyei:

  • Kiváló VR élmény, és kényelem
  • Egyre több játék és alkalmazás

Hátrányai:

  • Viszonylag drága
  • Szükséges hozzá egy nagy teljesítményű számítógép
 
 

Orvosi felhasználás

 

A Harvard egyetem egyik publikációjában hírt adott a manapság erőteljes fejlődésnek indult VR orvosi felhasználásairól.stereo

A VR technológiát a sebészek már használhatják a műtét előkészítésében és folyamatában.

A Stereosite HMD szemüveg használata az endoszkópos műtéten keresztül az 1999-2002-es időszakban.

 

Az orvosi használatra szánt HMD-k 1996-tól kezdve voltak használatban.

Ez a kijelző az endoszkópos műtétek során használt vizualizációs rendszer részeként használható. A hagyományos video-endoszkópos műtéti képek a TV-monitoron jelennek meg. Ehhez a sebésznek szüksége van egy hagyományos monitorra. A monitor használata közben a sebésznek korlátozottak a lehetőségei a monitor folyamatos figyelése miatt.

A HMD rendszer lehetővé teszi a sebész számára, hogy a kezelendő testrészt, valamint a kamera képét egy látótérben lássa, anélkül, hogy el kellene néznie.

Az orvos közvetlen 3D képet lát. A HMD szabványos jelet használ így bármely szabványos videofelvevő készülékhez csatlakoztatható, könnyű és kompakt fejpántra vannak felszerelve, amely kényelmesen illeszkedik a felhasználó fejére. 

A többi elektronikát külön vezérlő állomáson helyezik el. A HMD egy könnyű, rugalmas kábellel kommunikál a vezérlővel.

Legfeljebb négy HMD-t és két standard videomonitort lehet egyidejűleg vezérelni jelenleg így egy komolyabb beavatkozásnál 6 szakember tudja figyelemmel követni a beavatkozást.

A klinikai teszt 1999 és 2002 között 269 endoszkópos eljáráson alapult. A tapasztalatok útján arra a következtetésre jutottak, hogy csak egy esetben kellett elhagyni a HMD használatát a rosszabb megjelenítés miatt. Minden más esetben a HMD rendszer segítette a beavatkozásokat. 

A fejegység viselése miatt a sebész nem fordult el a betegtől. Minden sebésznek az volt a benyomása, hogy a vizuális látótér sokkal koncentráltabb, összehasonlítva egy normál monitorral. 

A munkahelyet kényelmesebbnek tartották az orvosok a HMD viselésénél, és javult a szem-kéz koordinációja.

mon

Az újabb VR rendszerekben már a gesztusfelismerést is használják, lehetővé téve az orvos számára a menüpontok kiválasztását anélkül, hogy megérintené a kezelőfelületet, így csökkentve a fertőzések veszélyét.

Microsoft HoloLens-t az orvosi beavatkozásokban még nem engedélyezték, azonban a művelet előzetes tervezéséhez és más hasonló feladatokhoz igen.

microsoft holo

Az OpenSight rendszerében a számítógép által létrehozott virtuális 3D-s kép, amelyek gyakran CT-képekből építenek fel, az aktuális betegen a sebész láthatja a belső szervek közötti kapcsolatot és a beteg külső jellemzőit.

A HMD-vel rendelkező OpenSight rendszer a következő előnyökkel jár:

  • Anatómiai szempontból helyes : az OpenSight projektek 3D-s képet hoztak a betegre nagy pontossággal. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy meghatározzák a képzési, azonosítási vagy további elemzési területeket.
  • Jobb diagnózis és tervezés : A beteggel foglalkozó sebészek munkáját megkönnyíti, hogy átlátják a páciens anatómiáját, így jobban meg tudják tervezni például a bemetszéseket.
  • Javítja a tudományos és orvosi kutatásokat : az OpenSight támogatja az orvosi kutatásokat, mivel a kutatók egyedülálló képet kapnak az anatómiai részekről anélkül, hogy sebészeti behatásokra lenne szükség.
  • Tanítási eszköz : Orvos diákok és tanárok használhatják OpenSight mint oktatási eszköz, amely segít a tanulóknak  megérteni a betegek belső anatómiáját. Az OpenSight-t arra használhatjuk fel, hogy helyettesítsük a holttesteket.A Microsoft HoloLens használatával az OpenSight vizualizációs rendszerrel képet kaphatunk a beteg anatómiájáról 3D-ben.
A Microsoft HoloLens használatával az OpenSight vizualizációs rendszerrel képet kaphatunk a beteg anatómiájáról 3D-ben
gerinc

 

Ezeket áttekintve igenis nagy szerep jut a virtuális valóságnak, még ha sokan tartanak is ettől.

 Sok-sok haszna van és lesz a mindennapi munkánk során.

Természetesen egy olyan varázslatos eszközről beszélünk, amely könnyedén „beszippanthatja” a fiatalabb társadalmat és itt egészen mélyrehatóan, a párkeresésen át a nemiségig, a kommunikációban mind-mind nagyobb hangsúlyt kaphatnak ezek az eszközök.

Ez lesz a mi feladatunk, hogy mennyire hagyjuk, hogy beépüljön az életünkbe a virtuális valóság.

 

Laptopszerviz